انتخاب “زاکانی” به عنوان شهردار تهران طبق مُر قانون بوده/ پایان ۴ سال خواب زمستانی شورای شهر تهران

انتخاب شهردار تهران در روزهای اخیر با حاشیه هایی همراه بود؛ یکی از آنها عدم ارتباط تحصیلات زاکانی با رشته‌های درج شده در آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار است اما قانون دراین باره چه می‌گوید؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ بر خلاف بسیاری از گمانه‌زنی‌هایی که طی یک ماه اخیر درباره انتخاب شهردار آینده شهر تهران رخ داد، علیرضا زاکانی از میان لیست 41 نفره گزینه‌های پیشنهادی برای این مسؤلیت با 18 رأی در دومین جلسه رسمی شورای ششم شهر تهران انتخاب شد اما این انتخاب با حاشیه‌هایی همراه بود.

یکی از حواشی مطرح شده  درباره عدم ارتباط تحصیلات زاکانی با جایگاهی است که قرار است به آن تکیه بزند؛ رشته تحصیلی زاکانی، پزشکی هسته ای است و برخی معتقد هستند از آنجایی که این رشته در آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار وجود ندارد، انتخاب صورت گرفته درست نیست اما قانون در این بار چه میگوید؟

در قانون مصوب سال 1375 شرایطی برای انتخاب شهردار تعیین شد اما چند سال بعد، تغییراتی در آن اعمال و مقرر شد تعیین شرایط انتخاب شهردار بر عهده هیئت وزیران باشد؛ هیئت وزیران نیز در آذر ماه سال 97 تعیین شرایط را بر عهده وزیر کشور گذاشت اما وزیر کشور هم این مسئولیت را به معاون عمرانی خود سپرد. بر این اساس تعیین و تشخیص رشته های تحصیلی جدید مرتبط  و همچنین رفع هرگونه ابهام در مفاد این بخشنامه برای احراز تصدی سمت شهردار با حوزه معاونت عمران و توسعه امور شهری وزارت کشور است.

از آن زمان تاکنون در سه مقطع، تعیین مصادیق رشته‌های تحصیلی برای تصدی سمت شهرداری تغییراتی داشته است؛ نخستین بار در خرداد 98 رشته‌های حقوق، جغرافیا، اقتصاد و مدیریت به فهرست رشته‌های تحصیلی شهردار افزوده شد. در آذر 98  رشته‌های کشاورزی، آمار و گرایش‌های برق، مهندسی مدیریت اجرایی، مرمت بناهای تاریخی و مهندسی پروژه هم به این فهرست افزوده و  در تیر ماه 1400 نیز علوم کامپیوتر به آیین نامه مذکور اضافه شد.

بنابراین پرونده شرایط احراز تصدی سمت شهردار بعد از سال 75 که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، بسته نشد و با تفیض اختیار به معاون وزیر کشور امکانی فراهم شد تا چنانچه فردی صلاحیت پذیرفتن این پست را داشت اما مدرک تحصیلی‌اش در فهرست آیین‌نامه قرار نداشت، بتوان اصلاح لازم را انجام داد.

در همین رابطه، احمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: در انتخاب آقای زاکانی، قانون مجلس، آیین نامه هیئت وزیران و بخشنامه وزیر کشور تغییر نمی‌کند، صرفا مانند سه مورد گذشته در سالهای قبل، نواقص با صدور بخشنامه چهارم رفع می‌شود.

وی می‌گوید: معاون وزیر کشور اختیار دارد مانند سه بخشنامه قبلی، نواقص را با صدور بخشنامه چهارم رفع کند؛این رفع نقص نه رانت است، نه اختصاص به فرد خاصی دارد و امکان دارد برای شهرداران آینده نیز این رفع نقص انجام شود.

علوی در ادامه می‌گوید: چطور می‌شود شهرداری که هزاران برابر از دولت در اجرا کوچکتر است نسبت به مدرک تحصیلی وی مشکل داشته باشد؟ این نشان از کمی و کاستی در خصوص مقررات تصدی سمت شهرداری است و باید این نقص رفع شود.

اما حاشیه دیگری که در جریان انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران مطرح شد مربوط به نداشتن سابقه مدیریتی اوست؛ این در حالی است زاکانی بیش از 3 دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه خود دارد و به گفته برخی کارشناسان حقوقی، نمایندگی مجلس از مصادیق پستهای مدیریت ارشد است زیرا طبق قانون «مدیران ارشد آن دسته از مدیرانی هستند که وظیفه سیاست‌گذاری، خط‌مشی‌ گذاری، برنامه‌ریزی کلان، هدایت و نظارت عالیه بر عملکرد دستگاه را در واحدهای ستادی به عهده دارند» و از آنجایی که در این تعریف هیچ مصداقی ذکر نشده است، به نظر می‌رسد می‌توان نمایندگی مجلس را جزو مدیریت ارشد در نظر گرفت.

فارغ از هیاهوی به راه افتاده درباره موضوعات مذکور، اعضای شورای شهر تهران به دلایل متعددی کلید بهشت را به دست زاکانی سپرده اند؛ پرویز سروری عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید: به جز فسادستیزی و مبارزه با رانت که از ویژگی‌های زاکانی است می‌توان برنامه‌های وی را در حوزه حمل و نقل، فضای سبز و… برای تهران برشمرد که از ویژگی‌های قابل قبول وی محسوب می‌شود.

 

شهرداری تهران , شهر تهران , شورای شهر تهران ,

 

به گفته سروری، برنامه‌هایی که وی در اختیار اعضای شورای شهر قرار داد، برنامه‌های قابل قبولی است؛ قطعاً با شناختی که از زاکانی داریم، وی می‌تواند در شهرداری موفق باشد و شهروندان 4 سال خدمت مناسب را دریافت کنند.

احمد صادقی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز می‌گوید: با آغاز به کار زاکانی به عنوان شهردار جدید تهران، مردم طعم خدمت را مجدداً از مسئولان شهری با یک وقفه 4 ساله بچشند و به آرامش برسند.

علیرضا نادعلی عضو شورای شهر تهران هم می‌گوید: زاکانی در برنامه‌های خود به بخش‌های مختلف اعم از اجتماعی، زیست و محیطی و حمل و نقل اشاره کرده است و در شهرداری تهران که به عنوان یک دولت کوچک در پایتخت محسوب می‌‌شود، شاهد حضور فردی متعهد، کارآمد و فسادستیز هستیم.

به گفته وی، قطعاً در کنار مبارزه با فساد از سوی شهردار جدید تهران توجه ویژه‌ای به عدالت و خدمات به شهروندان به ویژه در مناطق جنوبی خواهد شد. حضور فردی متعهد، انقلابی نوید روزهای خوبی را در پایتخت را می‌دهد.

به هر ترتیب 4 سال خواب زمستانی شهر تهران به پایان رسیده و مردم با انتخاب 21 عضو تازه نفس و آماده فعالیت جهادی برای تکیه به کرسی‌های پارلمان شهری، نشان دادند خواهان تغییر در شهر هستند و حتما خروجی شورای شهر و شهرداری تهران به نفع توده مردم تهران خواهد بود و روزهای بهتری در انتظار پایتخت و پایتخت‌نشینان است.