طراحی منو رستوران
مهم‌ترین نکات در طراحی منو رستوران

برحسب نظرسنجی های انجام شده کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که ۵۰ درصد از افرادی که به رستوران مراجعه می‌کنند، پس‌ از مشاهده منو تصمیم می‌گیرند که انواع غذا را سفارش دهند. پس  طراحی منو رستوران اهمیت بسیار زیادی داشته و می‌تواند بر روی رونق کسب‌وکار تاثیر بسیاری داشته باشد. بهره‌ گیری از منوی جذاب با توضیحات کامل با توجه به قیمت تجهیزات رستوران با رقم بالا، پس‌ از دکور رستوران و ارائه خدمات، مهم‌ترین عامل جذب مشتری محسوب می‌شود.

چون با وجود این منو دیدگاه کلی و قابل فهمی از غذاهای رستوران در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. طراحی منو رستوران به‌ قدری اهمیت دارد که در وهله اول می‌تواند افراد را به سفارش غذا ترغیب کرده و در مرحله بعدی آن ها را به مشتری ثابت رستوران تبدیل می‌کند. یعنی با وجود این منو فروش بالا رفته و  رستوران مورد نظر در مرکز توجه قرار می گیرد.

برای این‌که بتوانید یک منو را با تمامی المان‌های تخصصی برای جذب مشتری طراحی کنید، باید به‌ صورت کاملاً حرفه‌ای و هوشمندانه در این‌ راستا گام بردارید. برای آشنایی هرچه بیشتر شما در ادامه این مقاله به بیان یک سری نکات در رابطه با طراحی منو رستوران می‌پردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها مقاله همراه ما باشید.

بررسی یکسری اصول و ترفند در طراحی منو رستوران

برای هر کار و اقدامی اصول و شیوه هایی وجود دارد که افراد با در نظر گرفتن تمامی آن‌ها می‌توانند عملکرد بسیار خوبی در کار خود داشته باشند. توجه کنید یکی از ابزار هایی که در رستوران ها لازم بوده، کباب پز رستورانی نام دارد. چون روند کار را سرعت می بخشد. البته بحث قابل اهمیت ما در حال حاضر بر روی منو است. برای طراحی منو رستوران نیز اصول و قواعدی وجود دارد که در این قسمت به طور مجزا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تعداد صفحات منو رستوران

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در طراحی منو رستوران اهمیت زیادی دارد، تعداد صفحات آن است. تعداد آیتم‌ها باید با تعداد صفحات هماهنگی داشته و قرار گیری غذا ها، دسر و انواع نوشیدنی طبق اصول باشد. اگر تعداد صفحات منو زیاد باشد، مشتری نمی‌تواند به‌ راحتی غذای مورد نظر را انتخاب کرده و دچار سردرگمی می‌شود. پس محدود کردن منو در صفحات کم‌ تر با تراکم مناسب بسیار کاربردی است. به طور کلی تعداد صفحات منو معمولا دو عدد بوده و بهترین تعداد برای آیتم عدد طلایی هفت خواهد بود.

سبک منو رستوران

سبک و طراحی منو رستوران باید با دکوراسیون و غذاهای ارائه‌ شده هماهنگی داشته باشد. در واقع سبک انتخابی، تم و زیبایی های رستوران را در معرض دید افراد قرار داده و یکی از عوامل ترغیب مشتری برای سفارش غذا محسوب می شود. برای انتخاب سبک منو چهار انتخاب پیش روی رستوران‌ داران  قرار دارد. منو لوکس، منوی مدرن، نوستالژیک و مناسب کودک که هر یک خصوصیاتی و ویژگی های مختص خود را دارند.

نحوه طراحی منو رستوران

منو نوستالژیک

در این منو شاهد سبک روستایی و قدیمی هستید که تصاویر متعددی در بخش های مختلف آن وجود دارد. در صورتی‌ که پیش‌بینی می‌کنید که رستوران شما مشتریان مسن با تعداد زیاد خواهند داشت، بهتر است فونت مورد استفاده برای نگارش منو را بزرگ‌تر انتخاب کنید.

منو مدرن

این منو بیشتر برای رستوران‌ های بزرگ و لوکس انتخاب‌ شده و سبک آن به دکور و نقش‌ونگارهای رستوران مربوط می‌شود.

منوی لوکس

در رستوران‌های مجلل و لوکس طراحی منو پیچیدگی خاصی نداشته و تنها چند آیتم در یک منوی کوچک در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در این نوع منو به‌ طور معمول تصویر وجود نداشته یا تعداد آن کم است. اما فونت آن بسیار شیک و مجذوب کننده بوده که همین یک مورد سبب جلب توجه مشتری می شود.

منو مناسب کودک

از این منو بیش‌تر در رستوران‌های خانوادگی استفاده شده و تصاویر با رنگ‌های روشن و زیبا در این منو به چشم می‌خورد.

معرفی غذا به طور مختصر به همراه عکس

یکی از ترفندهایی که پس‌ از گذشت چند سال هنوز رستوران‌ دارها نسبت‌ به آن بی‌اهمیت هستند. ارائه یکسری توضیحات در رابطه با غذا در طراحی منوی رستوران است. خیلی از افراد به دلیل عدم آگاهی و شناخت انواع غذا در انتخاب کردن آن‌ها تردید دارند. پس اگر یک رستوران غذاهای ناشناخته را عرضه کند، مشتریان در نگاه اول دچار سردرگمی شده و نمی‌توانند غذا سفارش دهند. اما اگر به‌طور جزیی غذا معرفی شود، مسلماً انتخاب برای افراد ساده‌تر خواهد بود.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید در این مقاله به بررسی یک سری نکات در رابطه با طراحی منو رستوران اشاره کردیم. افرادی که قصد راه اندازی رستوران را دارند باید خرید تجهیزات رستوران را از مراکز و سایت های معتبر انجام دهند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای