نکات ایمنی گاز صنعتی آشپزخانه ها
نکات ایمنی گاز صنعتی آشپزخانه ها و کترینگ های تهیه غذا

البته که دیگر در حال حاضر خبری از تجهیزات فرسوده و قدیمی همچون گذشته در آشپزخانه صنعتی نیست. در حال حاضر این تجهیزات ایمن، بروز و بسیار کارآمد تر شده اند. فضای آشپزخانه و نوع کاربری این محیط ایجاب می سازد که اکثر تجهیزات مورد استفاده در صورت عدم استفاده صحیح به نتایج مخرب و زیانباری اطلاق گردد. که سیستم گازی آن در صدر دیگر تجهیزات قرار خواهد گرفت. در این مبحث لازم است مهمترین نکات ایمنی گاز صنعتی را یادآور گردیم. که وابسته به آن کمترین خطری آشپزخانه و پرسنل شما را مورد تهدید قرار ندهد.

نکات ایمنی گاز صنعتی _ اطلاع کامل از نوع کارکرد دستگاه

اطلاع از نحوه استفاده صحیح از دستگاه اولین و مهمترین گام به حساب می آید. ایمنی آن را ضمانت و خطر احتمال هر تهدیدی را به حداقل می رساند. برای تحقق این موضوع کافیست تا دفترچه راهنما را با تمام جزئیات مرور، یا اینکه از شرکت درخواست نمایند. تا برای این محل‌ پرسنل متخصص خود را اعزام نمایند تا از دستورالعمل های حاکم از سوی سازنده مطلع شوید. یادآور گردیم که پرسنل به هیچ وجه حق کنجکاوی بخرج دادن و یا دستکاری در سیستم گازسوز را نداشته باشد. برای رفع هر ابهامی باید از تکنسین های مجرب بهره مند گردند.

نکات ایمنی گاز صنعتی _ انتخاب یک شیلنگ گاز مناسب

بکارگیری شیلنگ های گاز که با فقدان کیفیت لازم همراه است. تا امروز منجر به بروز آسیب های شدیدی گشته است. بهتر است شخص صاحب تخصصی برای خریداری تجهیزات مرتبط سیستم گازی چون شیلنگ اقدام کنند. با همه ی مقررات ایمنی فعلی و استاندارد همراه باشد. شیلنگ گازی که انتخاب می گردد. باید صاحب  علامت CE بوده و تحت حمایت برند صاحب اعتباری به تولید رسیده باشد. علاوه بر آموزش کافی به کارکنان رستوران برای استفاده صحیح از سیستم گازی؛ باید تاکید گذاشته شود تا در صورت نیاز به تعویض قطعه یا تعمیر تجهیزات به موقع مدیریت را در جریان قرار دهند.

 کمک گرفتن از یک شخص متخصص در نصب یا بازرسی تجهیزات گازسوز

نصب تجهیزات گازسوز صنعتی رستوران و کترینگ ها باید از طریق افرادی با دانش و تجربه کافی صورت پذیرد تا احتمال در معرض خطر قرار گرفتن پرسنل و یا مراجعین‌ به حداقل ممکن برسد. اکثر تجهیزات پخت رستوران ها چون فر پیتزا ، انواع اجاق گاز ، سرخ کن صنعتی ، فر دم کن برنج ، کباب پز گازی  و …… وابسته به سوخت گاز فعالیت نموده که بی شک نصب صحیح و اصولی این تجهیزات یک گام اساسی در تضمین سلامت پرسنل آشپزخانه و افزایش طول عمر مفید این دستگاه ها خواهد گشت.

نکات ایمنی گاز صنعتی _ محل صحیح قرارگیری تجهیزات گازسوز

البته که مضاعف بر موارد بیان شده در حوزه نکات ایمنی گاز صنعتی. محل قرار گیری این تجهیزات و نوع نگهداری از آن ها نیز از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است.  این تجهیزات به عنوان یک اصل مهم در بخش پخت و نگهداری غذا در رستوران ها باید در یکی از قسمت های صاحب تهویه مناسب قرار گیرد. در این مبحث به شکل جامعی به جانمایی هود صنعتی در ابعاد و مکان درست رستوران به سبب ایجاد شرایط تهویه مناسب اشاره ای نداشتیم. اما حتما این مورد را به عنوان یک فاکتور اصلی مورد توجه قرار دهید. به این موضوع توجه داشته باشید که تجهیزات نباید به طور مستقیم در معرض نور خورشید یاشند. یا هر نوع منابع گرما زا یا پریز برق قرار گیرند. لق زدن این سیستم گازی هم می تواند خطر جدی دیگری به حساب آید که نباید از آن سر باز زد.

 توجه به نظافت آشپزخانه

البته که آشپزخانه های صنعتی از مکان های بسیار  شلوغی به حساب می آیند. عموما در این فضا ها وابسته به حجم بالای پخت و پز مقدار قابل توجهی روغن، دود، چربی در این مکان ها ایجاد خواهد گشت. که به میزان قابا توجهی بر سطح سرخ کن ها، اجاق گاز، هودهای صنعتی و دیگر سطوح های آشپزخانه تجمع خواهد یافت. نظافت دائمی و تمیز نگه داشتن سطح اجاق یکی از مهمترین موارد در نکات ایمنی گاز صنعتی محسوب می گردد. که به طول عمر و سلامت آن می انجامد.

جمع بندی

در این مقاله از سایت جی دایک به بررسی نکات ایمنی آشپزخانه ها و کترینگ های تهیه غذا پرداختیم و تمامی نکات لازم را برای شما عزیزان شرح دادیم. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای